Voda pre slony ( knižná recenzia).

22. srpna 2011 v 10:37 | Yuki Tenshi |  ♦Knižnica

Základne info:
Originálny názov: Wather for Elephants
Slovenský názov: Voda pre slony
Autor: Sara Gruenová
Rok vydania: 2006 ( na Slovensku v 2008)

Dej: Jacob Jankowskí je mrzutý starec ktorý je už pár rokouu v domove dvôchodcou. Má dilemu či má 90 alebo 93 rokou a stále sa staźuje sestričkám na jedlo. Ale i napriek tomu nerobý iné problémi. Až do dna keď v domove iný starček vyhlási že za mlada nosil vodu slonom. Jacob sa nahneval a to dosť lebo nielen že ho za jeho pohorśenie voči starčekovy bol potrestaný ako usoplené decko ale dokonca ten starćek dostal skvele miesto v cirkuse do ktorého mali ísť. A to všetko len preto lebo ten starček je klamá. Bohužial to vie iba Jacob. A ako? To preto lebo po tragickej nehode pri ktorej mu zomreli rodičia a on sám musel si nájsť iný domou sa nakoniec tým domovom stal cirkus Bratov Benzinoucou

Ak vás zaujíma táto kapitola tak dej je skoro rovnaký ako vo filme i keď omnoho lepšie podaný. Nemôžem na to napísať viac ako vo filmovej recenzií ktorú nájdete TU!

Knížka je písana štýlom spomienok. Niekedy sa Jacou zobudý so spomienkového sna a rozmíšla nad svojou rodinou. V neskorších kapitolách sa objaví aj sestrička menom Rosenmary ktorá ako jediná chápe že Jacob i keď vyzerá staro má dušu mladíka. Táto milá osôbka ma moc oslovila lebo brala svoju prácu vážne. Nemala v úmisle nadrogovať pacientku aby od nich mala pokou. Poprípade ukradla nejaké poživatelnejšie jedlo pre Jacoba.

Pri filme človek nechápal prečo sa dej volá voda pre slony. Teraz to viem. Lebo to klamstvo čo povedal ten straček prebudilo v Jacobovi spomienky.

Môj názor: Táto knížka bola jedna s mála ktorá ma dojala. Ani nie tak časť mladého Jacoba ako toho starého. Bolo mi ho strašne lúto lebo až na výpadky pamäte nebol starý. Jediná ktorá to chápala bola Rosenmary.

Nechýbajú ani sexualne obcesie ktoré vo filme chýbali. Jacob bol normálny nadržaný chalan ale mal česť. Nezniesol pomislenie že by niekto mal udrieť ženu. Moc sa my páčila časť ako vravel že keď niekto ubližuje Rose ( slonici) tak mu to trhá srdce rovnako ako keď udrel August ( Manžel Marleny a principál cirkusu) Marlenu.

Bolo to písane dosť realisticky a človek sa mohol nádherne vžiť. Niet divu však spisovatelka študovala literaturu na Karlovej univerzite.

Ďalšia časť čo sa my páčila bola tá že spisovatelka shánala material a študovala aby sa priblížila životu v tej dobe. Dokonca sú tam aj fotky s tej doby. Knížka je plná emocii a osobnej straty so strany mnoha hrdonou. Ukazuje to realitu v ktorej jak ľudia tak any zvierata nemali čo jesť a cena za slobodu bola vysoká.

Napríklad keď nebolo mäso pre šelmy tak zastrelily dva kone. Alebo keď Rose neposlúchala tak jej povedaly že je sprostý slon a dobyli ju. To bolo v srdedrásajúcej scéne keď Rose vypila limodádu a keď sa na to došlo tak musel ju August zaplatiť so svôjho. Nato zobral tyč s bodcou a vyhlásil źe nebude jediný čo za limonádu zaplatí. Najprv slonici vynadal aká je sprostá a potom ju dobyl tak že Jacob na to nemal žalúdok to počúvať. ( nič proti augustko ale ak si slonica vytiahne kôl zo zeme príde k limonade, napije sa a vráti kôl na pôvodné miesto to nie je prejav hlúposti).

Ďalšie vec ktorá by vás mohla šokovať ak ste videli film je tá že August má šefa strýka Alla ktorý vo filme sa zlúčil do jednej osoby čím bol August. Obaja na konci umreli a to je dôvod prečo ich asi autory filmu zlúćily do jednej masy peniazo paranoidného schizofrenika s náznakmi hitlerizmu :D ( paradoxne bol to žid). Mislím si že knižka bola v tomto lepšia aj s toho dôvodu že august mohol mať pozíciu ohrozenia vyšou mocou.

A posledná vec bola obecná nenávisť so strany všetkých. Artisti neznášali robotníkov, robotníci neznášali Poliakov a poliaci neznášali Židov. Keď človek cíti taku nenávisť niet sa čo čudovať že za druhej svetovej bolo to čo bolo. K plamienku nenavisti prilialy bohatý artisty ešte tým že počas prohibície mali alkohol ale robotníci iba obićajnu pálenku. Nepijem a tak neviem čo znamená byť závisla na tom ale ak je dedko ktorý sa nalieva 50 rokou a odrazu príde prohibícia tak sa nie je čo čudovať že ma troška nervy.

Bodec existuje aj dnes. Práve som hladala nejake archivne fotky a našla som nedávne zábery s jedného cirkusu kde naozaj trestajú slona týmto nehumánnim spôsobou. Dneska ale chodia kontroly do cirkusou ale knížka opisuje krutú realitu ktorej je schopný iba niećo také barbarské ako je ludska bytosť.

Knížku odporúčam. Je krásna, smutná, na zamyslenie a plná jak romantiky tak Erotiky. Nechýba any láska človek s zvieratu a naopak.