Muž na úteku- Recenzia

24. června 2013 v 16:56 | Jenny Tenshi |  ♦Knižnica

Názou: Muž na úteku ( v češtine Běh o život)
Originál: Running Man
Autor: Stephen King
Rok vydania: 1982 na Slovensku 1992
Počet strán: 228
http://m1.aimg.sk/inzercie/ba_img2_3253139612_knihy-sci-fi-muz-na-uteku-stephen-king.gifBen Richards je muž ktorý Vás zabije a potom si do Vás kopne. Takto ho opisujem BTV stanica v sútaži Muž na úteku ktorej sa Ben zúčastnil. BTV je stanica ktorú pozerajú v roku 2023 všetci. Nikdo ale nevie prečo je do toho spoločnosť nútená. Hlavný program je Muž na úteku ktorý pozerá celá severná Amerika. Málokto ale vie že BTV je len zásterka ktorá psychologicky sa snaží ľudí odpútať od problémov ktoré na tomto svete sú. Znečistenie ovzdušia, drogy či banálne choroby na ktoré umierajú deti. Keď sme už pri týchto chorobách tak Ben Richards sa stal súťažiacim aby získal peniaze pre svoju dcérku ktorá umiera na chrípku. Preto sa zúčastnil súťaže ktorá ma jedno pravidlo: Čím dlhšie prežiješ tým máš viac peňazí. Za každú hodinu ktorú Ben prežije na úteku kde ho môže každý udať dostane 100 nových dolárov. Samozrejme že nikto túto súťaž neprežil. Otázka je. Uvedomí si hlavný hrdina aká je spoločnosť skorumpovaná? A dokáže vyhrať?
Ben samozrejme prvú otázku pochopy ( ak jej nechápal doteraz) ale či sa mu podarí niečo napraviť to je otázka, ktorú prenechám pre tých čo si túto knihu chcú prečítať.
Toto bola moja prvá kniha od Stephena Kinga na ktorú som mala žalúdok. Naozaj to v tomto svete je pochmúrne. Nie ako v Hunger Games kde tiež išlo o odpútanie pozornosti. Tu malé deti umierali na rakovinu pľúc a predávali Vám ťažké drogy. To rozprávam o nízkej a strednej vrstve. Vysoká si žila asi ako priemerní Slovák. ( Čiže nič moc). Ináč je to dosť podobné. Spoločnosť ktorá nema ( s prepáčením) gule na to aby sa postavila skorumpovanej vyššej triede.
Čo sa týka postáv tak sa mi moc páčili rozdielne povahy s ktorými som sa zoznámila. Každá postava bola niečím jedinečná Či to bol černoch bojujúci o to aby si bežný človek mohol kúpiť nosný filter alebo riaditeľ BTV. Človek sa v postavách nestrácal a to je veľké plus.
Na druhej strane som sa tažko dostávala do deja. Možno za to môže to že som tú knihu dlho čítala alebo to že my Ben za začiatku nebol sympatický. Ale ku koncu som k nemu pociťovala niečo ako empatiu a keď kniha skončila tak som neverila.
Koniec je strhujúci a i keď Vás kniha moc nenadchne tak posledných 50 strán Vám nedovolí spať.
Celkovo to malo myšlienku ale mala som s toho zmiešané pocity. Viem že King má tento štýl písania a mne to proste nesedí. Viem že sa považujem za kapacitu v svojom obore ale i tak ho tažko môžem zaradiť medzi spisovateľov od ktorých by som si chcela prečítať čo najviac kníh. Ale zasa ho nezavrhujem lebo ako som dobre narazila na Muža na úteku tak verím že aj nejaká iná jeho kniha ma zaujme. A to je hlavné.
Ak nie ste moc na knihy tak existuje aj filmová verzia s Arnoldom Schwarzeneggrom ale neplánujem si ju pozrieť lebo zatiaľ som sa nestretla s kladným posudkom tohto filmu.
Tak či onak, Každý si názor na toto dielo musí spraviť sám lebo nemyslím si že by sa našly dvaja ľudia ktorý by toto dielo videly rovnako.